PRIVÉ KLINIEKEN

Voor de ondersteuning van een infectiepreventie beleid vormt een audit een prima basis. Tijdens zo’n infectiepreventie inventarisatie worden bouwkundige aspecten, de inrichting en het meubilair beoordeeld, verder worden handelingen onder de loep genomen waardoor er inzicht is in het kennisniveau van de medewerkers en wordt de routing van al het instrumentarium gevolgd.

Het in de klinieken zelf reinigen, desinfecteren en steriliseren van instrumentarium wordt door de Inspectie voor de Gezondheidszorg afgeraden. GRIP analyseert uw procedure rond het gebruikte instrumentarium, waarbij kritisch wordt nagegaan of voldaan wordt aan de landelijke standaarden. Het kennisniveau van de medewerkers vormt hierbij een belangrijk beoordelingspunt.

Een infectiepreventie inventarisatie is het moment van bewustwording: de mensen op de werkvloer leren zelf kritischer te kijken en signaleren zelf veelal diverse verbeterpunten. Dit leermoment kan uitgebreid worden door dit te laten volgen door een op de kliniek toegesneden infectiepreventiecursus.

Afhankelijk van de soort ingrepen dient er een luchtbehandeling aanwezig te zijn. GRIP kan u ondersteunen met het opstellen van uw beheersplan volgens het landelijke ‘expert rapport’ van 14 maart 2005, uitgegeven door VHIG en VCCN.

TIP
Bent u bezig met het opzetten van een kliniek? Gaat u verbouwen?
Betrek GRIP vooraf bij uw plannen. Dit kan kosten van aanpassingen naderhand voorkomen